Friday, November 28, 2014

Susah Dahulu Senang Kemudian Part II

Payah gilernyerlar aku nak sambung aku punya entry sekarang nie.. bz tu bz jugaklar..tapi kadang2 tahap malas tu memang berganda2.. adoi ai.. ok jom sambung.. saper2 yg rasa muak nak baca.. sila skip k.. haha...

aku kawin dgn naim lepas study.. memang baru start kerja.. n masa decide nak kawin tu pun naim still management trainee.. aku plak tak kerja lagi.. baru berenti parkson tunggu offer maybank.. kemain lagi berenti parkson.. confident jer dapat maybank.. haha.. bengong tul aku masa tu.. memang decision berani mati berenti kerja pastu tanam anggur kat umah.. almost 3 months aku menganggur.. aku ingat lagi masa tu bulan 2, 2008.. aku decide nak kawin.. tapi masa tu aderlar skit2 saving masa kerja parkson.. ok tak nak citer pasal aku dgn dia punya cerita cinta.. cuma how we plan our wedding?

bila dah decide nak kawin.. aku terus buat satu buku utk plan financial n checklist.. tiap2 bulan aku akan beli satu barang kawin.. naim beli satu.. pastu bulan2 saving sorang 800 rasanya.. masa tu commitment tak byk sgt.. so bolehlar kumpul byk skit duit n beli barang2 kawin semua..

alar tapi hantaran dulu bukan zaman sekarang nie.. semua nak mahal2.. gadgetlar.. fuhh.. nasib baik aku kawin awal.. kalau tak konfem sekarang nie aku masih gigih kumpul duit nak kawin...

kenduri kawin pun habis sebelah aku jer.. masa sebelum kawin tu.. riki2 carik rumah sewa.. carik punya carik.. so dapatlar sewa kat rumah flat seksyen 2, wangsa maju.. owner tu baru jer beli rumah tu.. dia renovate.. tukar tile n pasangkan kipas kat hall.. sewa masa tu RM500.. masa nak pilih rumah masa nie ader byk option.. ada rumah yg harga RM 800.. masa tu apartment/ condo.. still boleh dapat.. or nak duduk condo sewa master bedroom.. tapi payah.. sebab ada orang luar.. nak sewa RM1K masa tu rasa mahal giler.. so last2 decide sewa jer flat.. aku duduk tingkat 2.. naik  tangga turun tangga.. tu tak kira lagi cerita tamil live tau.. kul 12 tgh malam.. india sebelah rumah aku bergaduh dgn india tingkat 1.. main parang2 jer.. memang real.. dia parang2 grill rumah india bawah tu.. scarry.. kejadian kedua pun sama.. masa tu aku balik kerja.. aku tgk ramai FRU datang kat blok flat aku tu.. rupanya2 kes tu jugak.. serang pakai parang.. masa aku nak naik tangga tu aku mcm takut2..  iyerlar mana tau tetiba yg pegang parang kat depan aku kan? tak pasal2 aku yg kena parang.. punyalar berhati2 nah hambik.. jumpa jugak dgn orang yg bergaduh.. tapi nasib baik aku jumpa dgn orang yg kena parang.. bukan orang yg memarang.. elok jer dia jalan sambil tekup dgn kain kepala dia yg kena parang tu.. alahai.. lemah lutut aku tgk... 

tu baru bergaduh.. kalau ader kenduri kawin cina ker raya cina ker.. tu lain citer plak.. bakar bunga api kul 12 tgh malam.. giler.. kat tgh2 building tu diaornag bakar mercun.. siap2lar bantal nak tekup telinga ko.. diaroang kalau dah bakar.. paling kurang 15 menet.. kalau yg 1/2 jam.. nasiblar.. tapi aku n laki aku memang buat hal sendiri jer.. tak kacau ornag.. masuk rumah tutup pintu.. kunci.. settle.. lantak koranglar nak buat per pun kat luar tu.. sampaikan ornag sebelah dah pindah orang baru pun aku tak perasan.. haha...

barang2 rumah plak.. memang basic.. aku ada tilam tak ader katil.. kipas kecik lebih kurang mcm kat bawah nie.. letak dlm bilik.. 


pastu beli sofa harga RM300.. beli meja makan harga RM250.. utk 4 orang jer.. beli washer mashine.. fridge aku beli yg kecik jugak.. dapur kawan aku hadiahkan..

almari satu.. n yg tempat sangkut utk baju2 kerja... 

TV?? ha ni paling best.. aku pakai TV yg mak aku bagi.. TV yg belakang besar tu.. brand cap ayam.. tapi ada astro.. ko jgn main2 k.. haha.. tapi ok jer.. serius.. rasa ok.. rasa semua dah lengkap..

benda yg paling aku x boleh blah.. masa tu bulan 2.. panas giler hokey.. so aper aku buat.. letak air dlm besen.. pastu halakan kipas kat air tu.. aku tak tau mana dapat petua tu.. tapi boleh sejukkan bilik... tapi really memang kurang panas.. 

sampai mcm tu sekali.. nak pasang aircond pun pk byk kali.. sebab rumah pun rumah sewa.. tak berbaloi n tak mampu pun iyer jugak.. haha..

pastu bila firaz dah lahir.. aku dapat beli rumah.. masa tu dlm pantang lagi.. rumah tu dekat dgn rumah mak mertua aku.. condo.. memang licinlar saving aku masa nak beli rumah tu.. beli plak rumah tu teruk.. penipu owner tu.. masa aku pegi tgk rumah tu.. dia tutup semua parkir2 yg tercabut.. dinding yg bocor.. aku plak tak ader experience.. memang kena tipular.. serik beli rumah 2nd hand.. nanti kalau aku ader masa aku cerita part tu n aper yg korang kena tau bila nak beli rumah 2nd hand.. 

sampai satu masa aku rasa mcm nak letgo jer duit deposit sebab tak tahan tgk rumah tu teruk sgt.. 

tapi naim kata tak per kita buat skit2 rumah kita.. betulkan aper yg perlu.. so tempuh jugak.. pkkan anak jer.. kalau tak memang aku tak beli dah rumah tu.. 

so duduk situ dlm 2 tahun.. memang basic jugak..  


ni ruang tamu.. sofa pun 3 seater jer.. bilik yg available bilik aku jer.. haha.. saper2 yg dtg rumah aku silalar bawak toto masing2.. kehkeh.. 


ni master bedroom.. baju kerja memang sangkut kat besi tu jer.. giler tahan tempat sangkut tu.. 
RM 80 inggit jer aku beli.. 2 layer.. tapi sampai sekarang ni masih elok tau.. 

lepas 2 tahun.. barular dpat beli rumah besar skit.. rumah 2 tingkat.. untung jual rumah condo ni aku buat renovate rumah sekarang n beli semua barang baru dlm rumah.. alhamdullilah.. 

sekarang nie nak kata mewah tu taklar.. tapi selesalar aku anak beranak.. tapi semua bermula dgn susah.. barular dapat sampai level mcm ni.. mcm2 benda aku tempuh dgn naim.. cuma tak bgitau orang luar jer.. susah senang sama2.. 

aku tau ramai lagi yg lebih berjaya n lagi senang dari life kitaorang.. tapi sekurang2nya kami ada improvement dlm life.. 

so pada semua.. jgnlar asyik mengeluh kalau hidup kita susah.. kalau ada usaha in shaa allah ada jalannya.. susah tular yg byk mengajar kita.. pengalaman susah kita tu memang tak boleh jual beli.. 

tetiba dah macan sesi motivasi plak aku rasa.. haha.. oklar.. nak tido.. renung2kan dah selamat beramal dari saya prof izzi hj ali.. eh.. 


No comments:

Post a Comment

Elegant Rose - Working In Background

HAKMILIK Fazila Shuhaimi
Designed by UMIESUEstudio 2014