Friday, October 2, 2015

Alhamdulillah...

lama dah menyepi baru harini dapat luangkan masa.. aku selamat bersalin 14 september 2015.. ok citer mcm maner bersalin dulular sebab kalau tak.. x tau masa bila boleh bercerita lagi..

ok sebenarnyer doktor dah suruh datang minggu sebelum tu (7/9) ke labor room utk buat CTG and check jalan.. tapi jalan tak bukak lagi.. so baliklar dulu.. haha.. buat suspen jer tau... tapi masa tu pun aku memang tak larat dah nak bawak perut.. walaupun orang kata perut aku kecik.. n ader orang tak perasan pun aku pregnant... sampai dah hujung2 mengnadung tu pun aku still pakai baju kerja sebelum mengandung.. so sebab tular orang x perasan kot.. even berat aku pun masa last timbang sebelum bersalin tu kurang 3kg dari berat sebelum aku mengandung.. so memang tak naik langsung berat.. 

ok balik pada cerita bersalin.. 14hb tu appointment kat labor room kul 9 pagi.. tapi sampai tu aku pegi makan dulu semua.. makan nasik lemak lagi.. haha.. pastu kul 9.15 mcm tu baru naik labor room.. nurse tanya sakit ker? aku cakap tak.. doktor suruh datnag buat CTG n check jalan..
ok aku relax jer.. sekali check dah bukak 3cm.. tapi aku tak sakit.. pastu nurse tu kata nak induce ker nak balik.. tapi tanda2 tu dah ader nurse tu cakap.. nak bersalin harini ker? haha.. boleh mcm tu? naim kata ikut aku lar.. still tak boleh decide.. tapi bila pk2 balik still nak kena rasa sakitnyer.. tak kiralar harini ker esok ker lusa ker.. sebab due aku 18/9..so induce jerlar .. at least esok aku dah relax dah.. sebab dah sakit bersalin tu harini..


nurse induce kul 10.15a.m.. aku relax lagi.. tak rasa sakit.. tapi kat screen tu tunjuk dah ader contraction.. tapi aku tka rasa pun.. mungkin skit jer sakitnyer.. boleh tahan..

bila dah kul 12p.m.. aku still tak sakit.. tapi bila check nurse tu kata dah bukak 5cm.. huh? eh memang kalau dah bukak 5cm tak sakit eh kak?? soalan aku kat nurse tu.. haha.. nurse tu kata selalu orang nak bukak 5cm ni ader yg terjerit2 sakit.. alhamdulillah tuhan permudahkan untuk aku sampai 5cm still tak sakit..

akak tu kata dah 5cm bolehlar pecah air ketuban.. bila aku dgr jer nak pecahkan air ketuban.. hmm.. lepas nie confirm akan sakit.. nurse tu offer lagi nak ker epidural, gas or cucuk ubat tahan sakit? aku cakap takper kak.. sy rasa sy boleh tahan... confident kena ader.. haha.. padahal dlm hati dok pk.. boleh ker aku tahan sakit nanti nie.. haha..

bila dah pecah air ketuban.. baru aku start sakit.. naim setia tunggu kat tepi aku.. pegang jer tangan aku.. masa nie memang aku perlukan dia.. walaupun dia tak boleh buat aper2.. tapi cukup dia duduk sebelah aku pegang tangan aku.. hilanglar skit rasa sakit n kuatlar semangat aku nak hadap sakit bersalin..

sampai kul 12.30 aku suruh nurse check kalau2 dah increase bukaan tu kan.. sekali check baru 6cm.. ya allah.. sakit nyer tak boleh cakap.. kul 1 aku suruh lagi nurse check.. sebab sakit dia makin kuat.. nurse check still 6cm.. huh? X bukak2 lagi ker? Aku dok tgk jam kat depan aku jer.. kul 1.10 mcm tu aku suruh lagi nurse check sebab sakit giler kot.. check still lagi 6cm.. nurse ckp pintu rahim sebelah kanan still lagi tebal.. dlm hati aku dok ligat pk.. kalau still 6cm beraper jam lagi aku nak tanggung sakit ni nak tunggu 10 cm..

Pastu agaknyer nurse tgk aku mcm x tahan dia advise aku ambik pain killer yg cucuk tu.. boleh relaxkan kita skit sebab ubat tu mengantok n pintu rahim akan cepat skit bukak.. ok sebabkan dah x tahan.. aku ambik jugak pain killer tu.. benda paling aku takut baby dah nak kluar tp aku mengantok x sedar bila nak push.. harap di jauhkan..

Tp lepas jer cucuk pain killer tu x sampai 5 menet.. tiba2 aku rasa baby turun zuppp nak kluar.. aku memang mcm x tentu arah.. suruh naim panggil nurse.. sekali nurse tgk memang kepala dah kat bawah.. kelam kabut semua nurse.. 

Dlm panic2 n sakit nak bersalin tu tetiba sorang nurse ni dtg cakap.. doktor semua tak ader pegi lunch.. ada doktor zamri jer.. tapi aku dah pesan kat doktor aku, aku tak nak doktor lelaki..  aku memang x tahan dah sakit... aku jawab xper2 doktor lelaki pun x per.. sebab memang dah nak terkeluar dah.. bila dpt jer green light dari aku terus dr zamri masuk.. 

Dr. Zamri sempat masuk pakai apron plastik tu.. aku teran 3 kali terus kluar.. alhmadulillah.. doktor letakkan baby atas badan aku.. bagi gunting kat naim suruh potong tali pusat anak.. pastu dia kata pegi ambik wuduk azam n qamatkan anak..

Tp masa doktor jahit tu aku dah mamai sebab dia suruh sedut gas + pain killer cucuk tu baru nak jalan.. aku nampak jam pun dah jadi 2.. haha..


dah settle semua tetiba aku tgk tangan aku lebam.. nampak tak ader kesan 3 jari? ni semua angkara azrul naim.. haha... aku tak taular saper yg panic terlebih.. dia takut sampai dia genggam tangan aku sampai lebam.. tapi sebabkan sakit nak bersalin tu lagi sakit.. tak perasan bila dia pegang tangan aku..
tapi memang nampak yg ni dia lagi panic dari masa aku bersalinkan firaz.. 

alhamdulillah semuanyer selamat... kluarlar baby girl pukul 1.27 p.m 14 september 2015.. berat 3.07kg, panjang 53cm... 

semoga menjadi anak yg baik kepada daddy n mummy.. menjadi orang yg taat pada agama dan bangsa.. amin... 

No comments:

Post a Comment

Elegant Rose - Working In Background

HAKMILIK Fazila Shuhaimi
Designed by UMIESUEstudio 2014