Tuesday, June 14, 2016

Salam Ramadhan

Salam ramadhan pada semua yg beragama islam.. walaupun dah seminggu kita puasa baru nak wish.. tapi tak terlambat lagi.. hehe..

Puasa tahun ni azam tak nak membazir... tak ader pegi pasar ramadhan.. barular boleh kawal nafsu... masak kat rumah jer.. beli kuih 3-4 ketul kat hoker maybank ni ha jer.. pastu tgklar kalau ader lauk yg berkenan beli setakat 1 lauk jer buat tambah2.. 

tapi beli lauk satu pun skang nie ya ampun mahalnyer.. aku beli udang sambal dlm 9-10 ekor sedang2 jer.. 10 hengget... hambik ko.. tapi memang tak boleh nak nak salahkan peniaga.. barang pun mahal skang nie.. pastu beli daging masak lemak... pun 10 hengget... main 10 hengget2 jer... siap bgtau.. daging mahal kak.. ok akak pasrah.. lepas tu aku tak beli lagi dah.. haha... 

firaz start puasa sabtu haritu.. lambat skit dia start puasa.. haha.. dia sendiri yg nak puasa.. aku tak paksa pun dia puasa.. sebab dia baru jer 6 tahun.. so tk ader paksaan lagi.. tapi ni dah 3 hari puasa.. alhamdulillah.. mungkin anak orang lain dah start dari umur 5 tahun lagi puasa penuh.. anak aku baru start hari sabtu haritu.. ni 3 hari dah.. aku bangga giler.. haha.. sebab memang aku tak sangka pun dia nak puasa.. 

hari pertama dia puasa.. dia pegi minum air 5 gelas.. haha.. pastu mengadu kat aku.. mummy perut abg sakit.. agaknyer penuh sgt... dgn makan nasik lagi.. air lagi.. hambik ko mana tak tegang perut.. hari ke 2 dia dah pandai dah.. hari ke 3 dia dah relax.. makan pastu baru minum air.. kalau tak kena dia tak tau.. 

semalam pegi sekolah aku bekalkan jugak air kosong.. takut dia tak tahan kat sekolah.. tapi alhamdulillah dia tak makan n minum.. cal tanya ok ker tgk kawan2 makan.. dia kata ok.. abg ok.. suara pun ceria.. sampai nak berbuka tu aktif mcm tak puasa jugak.. tak ader pun melepek tunggu nak buka.. sebab tu aku bagi dia puasa.. kalau aku tgk dia mcm melepek or nampak letih sgt memang aku suruh dia buka.. jgn paksa anak.. sebab kita dulu pun start puasa darjah 2-3... so takyahlar nak paksa2 budak umur 5-6 tahun puasa.. solat tu lagi penting.. kalau dia boleh solat penuh alhamdulillah.. tu memang kena ingatkan selalu.. puasa tu lambat skit takper.. tapi kalau budak tu boleh tahan puasa sebulan umur 5-6 tahun.. bonus utk mak pak dia.. syukur alhamdulillah.. 

No comments:

Post a Comment

Elegant Rose - Working In Background

HAKMILIK Fazila Shuhaimi
Designed by UMIESUEstudio 2014