Sunday, February 17, 2013

cheese brownies..

ok semalam kak ipar aku yg kat shah alam tu post gambar cheese brownies yg B buat... tetiba rasa mcm terliur giler.. nak tunggu b balik lambat lagi.. so aku cal b mintak recepi.. zassss petang tu terus pegi beli barang.. n balik terus buat... giler punya teringin nie.. 1st time aku nak buat cake nie... cake yg aku penah buat satu jer.. cake gula hangus.. n cheese flan( tak tau category cake ker tak). tu jer yg aku tau buat.. tapi sebab teringin punya pasal.. so aku gagahi jugak buat brownies cheese nie.. ahahha..

really nottttttttttttttt so meeeeee buat2 kek nie... sampai ader komen x percaya aku buat.. wakakak..

disebabkan aku berjaya buat brownies nie.. so aku nak share dgn korang semua.. im sure korang semua mesti boleh buat n berjaya.. sebab aku yang bleh kata knowledge dlm buat2 kek ni dlm 30% jer kot.. so kalau aku berjaya buat.. mesti kornag pun boleh buat jugak..

dia ader 2 part.. 

1st part : brownies

250g butter
1 cup cocoa powder - brand van housen ( kalau nak tukar pun boleh. terpulang)
1 1/2 cup flour
1 teaspoon - baking powder, baking soda, essence vanilla
3 eggs
1 cup sugar( kalau yg suka manis boleh lebihkan lagi 1/2 cup)
1/2 cup milk
sikit salt (kalau butter tak ader garam)* brand buttercup tak payah letak garam dah..

2nd part: cheese cream layer

250g cream cheese
3/4 cup sugar
1 egg

cara-cara:

1st part: brownies

1) cairkan butter atas kuali.. bila dah cair.. masukkan cocoa powder tu n kacau..



2) dlm bekas lain kacau sugar n egg (kacau sampai larut/sekata jer gula n telur, tak yah pukul sampai kembang)



3) masukkan butter+ cocoa powder yg dah cair tadi dlm bekas sugar + egg

4) then masukkan flour, baking powder, baking soda, essence vanilla + milk 

5) gaulkan semuanya guna senduk ker aper ker.. tahyah pakai machine. bila dah sebati.. terus masukkan dlm loyang.. bakar dlm oven suhu 170 c  selama 15 minit..



2nd Part: cheese cream

nie kena guna machine pemutar tu.. aku tak tau nama dia.. harap korang paham dgn machine pemutar yg aku maksudkan.. kalau orang biasa buat cake dia taular..

1) masukkan cheese cream + sugar.. pukul dulu bagi sekata

2) then masukkan telur.. pukul sampai rata...



bila brownies dah siap bakar 15 menet. kluarkan letak cheese cream kat atas.. bakar balik lagi 15 minit..

pastu tadaaaa dah siap... 


ni rupa bila lum potong lagi..



so bila dah potong dia jadi mcm nie..

credit to my sista in law.. bagi aku resepi n ajar mcm maner nak buat.. nak beli barang buat cake pun tak tau.. ahahah.. cal byk kali.. 1st time buat kehkeh.. sabar jerlar dia dok melayan aku cal byk kali tanya tu tanya nie.. tapi akhirnya berjaya jugak aku buat kek.. hehe..

tak percaya orang tgk aku buat kek.. memang bukan aku.. tgk komen kat bawah nie.. 




tgk komen abg aku n kawan aku nie.. ahahhah.. kuang ajag kan kata aku beli kat kedai.. aahaah.. ok aku pun tak percaya aku buat cake sendiri... diaorang memang suka sakat aku.. 

ok sekian.. pesanan.. for butter n cheese tu sebelum nak buat.. letaklar kat luar dulu dlm 30 menet ker.. supaya dia lembut.. 

eh.. tetiba ader pesanan.. ahahah.. oklar.. tu jer nak share.. tapi rasanya byk lagi brownies yg lagi sedap dari yg aku buat nie.. nie utk beginner oklar.. tapi yg expert tu malular i..( tetiba senyum simpul + tutup mulut).

No comments:

Post a Comment

Elegant Rose - Working In Background

HAKMILIK Fazila Shuhaimi
Designed by UMIESUEstudio 2014