Friday, April 12, 2013

continue Bandung : tips nak deal dgn supir

Harini rajin terlebih.. update blog jer keja aku.. eheh.. ok nak bagi tips pasal supir plak k..

2nd n 3rd day aku pakai supir.. nama dia asrik.. upah supir ni sehari 400 ribu rupiah.. convert duit kita jadi RM125 sehari.. naik Suzuki APV.. boleh muat sampai 7 orang.. tapi padatlar.. kalau 5 orang just nice.. lagi untung pegi ramai sebab charge dia sama jer.. 

semua komen ni based on pengalaman aku sendiri n nasihat kawan2 yg dah pegi sana.. really2 useful..

kalau nak deal dgn diaorang ni kena tanya clear2.. harga yg dia bagi tu bersih ker ker tak.. sebab ader yg kadang2 kita kena bayar parkinglar, tips lar.. minyaklar.. so kalau dia kata bersih maknanya semua dia tanggung.. . 

kat indon nie semuanya tips.. walaupun tak byk.. sekali bagi tu 2000 rupiah (dlm 60 sen).. tapi tak tahan jugak kalau semua benda nak bagi tips.. tolong tahan keta pun kena bagi tips tau.. kalau kita tak ader duit kecik mcm maner?? tu lagi masalah.. kenalar bagi duit besar.. kalau sekali tak per.. kalau byk kali? huhuh.. sendiri mau ingat..

perkara penting kena tanya jugak pasal supir ni.. dia punya time mcm maner.. ader yg tak berkira.. tapi ader yg memang fix.. 10 jam ker.. 12 jam ker.. dari kul 8 pagi ker 8 malam ker.. semua tu kena tanya.. diaorang ni pandai.. kita tak tanya dia tak jawab.. so tetiba jer kena charge lebih plak.. kita masa tu memang tak ader choice dah sebab dah pakai pun dia n dah ader kat sana.. nak tukar kang nak carik supir mcm manerkan? better careful..

Range supir ni selalunya dalam range 350 ribu ker 450 ribu.. kena pandai negotiate.. tapi rata2 memang 400 ribu rupiah.. lagi satu kalau korang nak pegi tangkuban perahu ker.. kawah putih ker.. transtudio ker.. kampung gajah ker.. tu pun kena tanya siap2.. sebab ader jugak yg tambah charge lagi 50 ribu lagi.. so make sure kena clear semua benda masa deal tu..

kalau nak selamat n semuanya smooth.. cariklar supir dari sini lagi.. jgn dah sampai sana baru nak carik2 supir.. payah.. nanti tension.. holiday pun jadi tak best...

mcm aku tak pegi tangkuban perahu sebab bawak firaz.. bau belerang dia kuat.. kang tak pasal2 ader yg semput plak kang.. lupa nak bagitau.. masa pegi nie aku n firaz kena batuk n sesema.. mula2 mcm nak cancel dah nak pegi sebab aku n firaz x sihat.. takut kat sana jadi lg teruk plak.. tapi 2 hari sebelum nak pegi tu aku jumpa doctor mintak ubat antibiotic.. alhamdulillah kat sana firaz makin sihat.. tak demam langsung.. sesema pun kering.. n batuk pun dah kurang..

sekian tips utk supir.. saper2 nak contact supir aku, aku boleh bagi contact numbernya.. baik + jujur orangnya.. tak berkira sgt n paling penting islam..

No comments:

Post a Comment

Elegant Rose - Working In Background

HAKMILIK Fazila Shuhaimi
Designed by UMIESUEstudio 2014