Tuesday, April 28, 2015

Mewahkan Anak..

Harini nak citer pasal mewahkan anak.. sebab dlm keta haritu tetiba naim  tanya aku.. "Mi.. kita ni mewahkan anak sgt ker?".. hmm pada aku benda ni adalah sgt subjektif.... mewahkan anak tu ikut pada kemampuan mak bapak tu sendiri.. pada aku, aku tak penah nak compare2 anak orang dgn anak org.. tp aper yg aku compare adalah kehidupan aku dgn naim masa kecik dgn aper yg firaz dapat harini.. of courselar x boleh nak compare semua bendakan tapi buatkan kira rasa bersyukur dgn aper yg kita dah bagi kat anak kita.. 

contohnyer mcm bawak dia pegi tempat makan sedap2.. selalu jugaklar pegi makan luar.. nak compare aku dulu.. boleh kira kot dgn jari beraper kali jer makan kat luar.. belikan mainan pun mcm tu.. aku mengakui memang aku jarang belikan firaz mainan.. tapi dlm pada jarang2 tu aku tgk penuh dah mainan kat rumah.. tu pun aku compare.. untunglar dia sebab dapat beli mainan mcm2.. masa aku dgn naim dulu.. dapat patung beli kat kedai harga singgit tu pun dah happy.. 

mcm sekolah pun.. aku tak penah nak compare anak ko sekolah aper.. anak aku sekolah aper.. sebab dulu aku dapat sekolah tadika kemas jer.. hari2 makan.. haha.. firaz aku hantar kat sekolah yg elok skit.. which is aku rasa memang advanced byk giler kalau nak compare dgn sekolah tadika makan aku dulu tu.. kalau kita compare dgn anak orang lain memanglar tak larat wei.. ader yg hantar tadika lagi mahal dari tadika anak aku.. ader plak yg hantar international school yg per quarter RM5k bayar dia.. so kalau kita nak compare dgn orang selalular kita akan rasa tak bersyukur.. n kalau compare dgn orang yg hantar tadika bawah skit dari tadika anak kita.. kita jadi riak plak.. so paling senang compare jer dgn diri sendiri.. 

bab pakaian pun sama.. aku asalkan cukup pakaian anak aku.. tak derlar nampak selekeh jerkan.. aku ok dah.. nak compare lagi? hmm... ader jer kawan aku or sedara mara aku yg belikan baju anak semua yg branded mcm burberrylar, armanilar.. cuma larat ker ko nak ikut selai seluar sampai 600-700.. so ikut kemampuan sudah.. mungkin ornag yg belikan anak dia baju or seluar harga ratus2 tu mak dia masa kecik belikan dia baju harga puluh2.. so dia rasa ratus2 tu ok.. compare dgn aku yg dulu mak aku belikan baju RM 5 inggit jer kat kedai ah kau.. aku rasa firaz beruntung dah  sebab beli kat shopping complex n ader brand jugak walaupun bukan brand yg mahal giler tu..  

kalau kita nak compare anak orang dgn anak kita memanglar sampai bila2lar kita sentiasa rasa nak lebih dari orang lain.. so compare jer dgn diri kita masa dulu yg dah tentu2 anak aku lagi bertuah dari aku n laki aku.. hehehehe.... 

No comments:

Post a Comment

Elegant Rose - Working In Background

HAKMILIK Fazila Shuhaimi
Designed by UMIESUEstudio 2014