Wednesday, April 1, 2015

GST

hai.. selamat datang GST... haha.. tetiba mcm happy sgt GST dah implementkan? setakat pagi nie tak ader impact lagi.. beli nasi lemak pagi nie pun x ada naik harga lagi.. mcm biasa.. abam jual nasik lemak x ader plak nak naikkan hargaa sempena GST.. alhamdulillah..

cakap pasal GST nie nilar kan.. hmm.. payah nak komen sebab aku pun tak pandai jugak... tapi aku lagi suka tunggu dan lihat.. takyahlar komen byk2 dlm fb.. share tu share ni dlm fb.. which kita tak tau pun betul ker tak.. baca bolehlar.. tapi jgn percaya 100%.. tunggu dan lihat.. of courselar GST nie akan bagi impact.. tapi betapa besar impact dia tu yg kita kena tgk..

paling tak boleh blah bila ader orang cakap kalau simpan duit dlm bank RM1000, nanti kena GST 60 inggit.. haha.. ok bab ni memang aku nak gelak n kadang2 aku rasa orang yg percaya benda2 ni adalah orang yg malas berfikir.. come on.. bank pun nak buat biz jugak.. sumber pendapatan or rolling money bank adalah dari saving salah satunyer.. so kalau bank implement benda2 yg akan membuatkan orang tak buat simpanan kat bank.. bank nak buat biz mcm maner? so sila pk logic skit k..

mcm klinik pun.. kalau dah pesakit tak datang klinik nak buat biz mcm maner.. sama mcm ko jual barang.. kalau dah tak ader pembeli.. orang kedai nak buat biz mcm maner.. so sila pk panjang sebelum percaya benda2 yg kadang2 totally 100% mengarut..

Dlm fb tu byk yg suka bangkitkan benda yg -ve dari +ve...

contoh paling dekat harga minyak.. kalau harga minyak naik.. boleh kata majoriti orang yg ada FB akan maki2 sebab harga naik.. tapi bila harga turun.. aku rasa tak sampai 10% orang yg ucapkan terima kasih atau syukur.. ader jugak yg syukur sekali dgn perli.. tu hak koranglar.. maleh cakap dgn orang2 mcm nie..

sebab tu skang nie aku x suka nak komen pasal benda2 yg sensitip dlm FB.. kita jadi terlalu -ve...

tapi aku bukan menafikan benda2 yg betul pasal -ve side.. tapi cuba tanya diri kita sendiri.. kalau kita boleh cakap pasal benda2 yg -ve kenaper kita tak boleh jugak bercerita pasal benda2 yg +ve.. kalau kita balance utk share +ve and -ve sesuatu benda barular aku rasa kita ni layak utk komen.. sila baca secara mendalam.. sila kaji secara mendalam barular kita layak utk komen benda2 yg pada aku terlalu subjektif yg kadang2 tak terjangkau akal kita sebab selalunyer pendapat yg kita kluarkan adalah berkaitan dgn keadaan sekeliling kita sajer bukannyer menyeluruh..

aku jadi tak komen pun sebab aku belajar dari kesilapan aku..perkara pertama yg aku belajar.. kalau korang ingat kes baby yg katil dia penuh darah kat kota bharu dulu tu.. orang komen mcm2 n aku pun adalah salah sorang yg sharekan sebab bila tgk baby kecik dgn darah merata rasa mcm ya allah aperlar nurse kat hospital kota bharu tu buat kat baby kecik tu.. tak sanggup kalau jadi kat anak kita.. tapi benda tu bukanlar mcm kat dlm fb dok cerita2.. kakak ipar aku ader kawan kat sana.. dia kata memang kadang2 akan jadi mcm tu bila jarum tu tercabut n darah akan kluar tambah lagi baby bergerak.. tu yg nampak darah merata tu.. oo ok.. bukanlar nurse kejam buat baby tu sampai berdarah..

lagi satu kes.. pasal harga minyak naik.. aku rasa aku ader post pasal aku email direct kat our former PCEO.. wahid omar kenaper kurangkan subsidi lagi 3 hari  nak raya.. pada aku memang tak masuk akal kot.. so bila dia explain kronology mcm maner dan kenaper.. aku jadi mcm terpk.. ya allah kita ni pk dari sudut persekitaran kita jer.. tapi dioarnag kaji n tgk pada wider glance..menyeluruh.. tetiba rasa mcm ceteknyer permikiran aku nie.. ok cakap pasal wahid boleh tanya saper2 jer yg kerja kat maybank.. dia memang seorang yg jujur dan mementingkan agama.. so pada aku dia memang orang yg boleh dipercayai kata2nyer.. kalau menteri2 lain mungkin ader ragu2 sebab aku tak kenal saper diaorang tu.. tapi kalau AWO in shaa allah..

so pada aku aper2 pun yg kita nak komen atau nak bercerita silalar dapatkan fakta2 yg betul2 sahih.. bukan dgr cakap orang.. dan kita pun kenalar betul2 fair bagi -ve and +ve sesuatu benda tu... aper -ve impact and aper +ve impact.. jgnlar laju sgt share benda2 yg kita tak tau sahih ker tak.. control skit k.. aper2 pun kita tak boleh nak halang GST.. so aper yg kita boleh pk mcm maner nak hidup in future.. tapi syukur alhamdulillah kita masih ader pekerjaan.. masih cukup makan.. anak2 masih boleh bersekolah.. masih boleh bernafas.. masih diberikan kesihatan yg baik.. masih duduk dlm negara yg bukan berperang.. still boleh shopping.. sales sana sini... bebas nak pegi mana2.. tp yang jadi tak bebasnyer bila duit tak ader.. haha.. alhamdulillah ya allah dgn nikmatmu..

sekian coretan bebelan dari aku yg baru nak sihat.. haha..

aku dok membebel jer skang nie.. tak ader mood nak continue dgn draft2 aku yg dulu.. tunggular.. alar semua draft pasal makanan jer... nanti bila dah berselera balik baru aku continue draft aku tu.. skang nie mood tgh asyik nak membebel jer.. so tadah jerlar korang punya telinga tu..


No comments:

Post a Comment

Elegant Rose - Working In Background

HAKMILIK Fazila Shuhaimi
Designed by UMIESUEstudio 2014