Monday, February 7, 2011

Balik Kampung..

Cuti Panjang CNY.. aku balik kampung... mula2 mcm tak jadi nak balik sebab hujan lebat.. n seperti yg diwawarkan dlm tv.. banjir teruk kat N.Sembilan, Melaka n Johor.. so last minute ibu cal kata bleh balik dah.. jambatan yg runtuh tu dah ok..
so cerita pasal jambatan runtuh nie.. kebetulan jambatan tu dekat dgn balai Polis.. so bapak aku ambik inisatif cal balai polis tu nak tau dah ok ker tak.. tapi anak buah aku..addeen.. dia dgr papa n nenek dia cakap thru fon (diaorang nie kalau cakap memang guna loudspeaker) d nite b4 tu.. so dgrlar nenek n papa dia ader cakap2 pasal atuk nak cal balai polis semua.. so, next morning tu..dia cal dari umah to ofis papa dia.. tanya bleh balik kampung ker.. then papa dia cakap tunggu atuk cal balai polis dulu.. tapi disebabkan si kecik nie tak sabar.. dia terus cal nenek dia jam2 tu jugak.. tanya bleh balik kampung ker tak.. dia nie memang excited kalau nak balik kampung.. bila nenek dia cakap ok jer... dia terus cal papa dia kat ofis.. cakap dah bleh balik kampung.. heheh..tapi masa dia cal nenek dia tu, dia sempat pesan kat nenek dia.. "nenek.. lain kali kalau banjir nenek telefonlar polis".. ahahah.. gelak besarlar nenek dia dgr.. mungkin dlm kepala otak dia.. kalau banjir kena cal polis baru ok banjir tu... ahahah..

On the way balik tu.. especially from Bahau to Palong.. memang byklar kesan2 banjir tu.. ader jalan dah terhakis sebab banjir.. tiang letrik patah n tumbang.. sampai umah aku pun tak ader air.. sebab paip pecah..

kebetulan on d day aku balik kg tu.. orang sebelah umah aku bertunang.. nama dia kak minah... tapi masa kitorang kecik kitaorang panggil dia "Minah gelong".. sebab masa kecik2 dulu.. kalau dia marah kat abang dia.. abis semua baju sekolah, buku sekolah dia gunting.. pastu ibu n ayah aku geram tgk perangai dia terus heret dia kunci dia dlm jamban.. (bukan mak pak dia yg geram, ibu n ayah aku plak emo..) ahahah.. betapa eratnya hubungan kejiranan (ayat skema giler) sampai anak orang pun buat mcm anak sendiri... huhu..

sambung balik citer pasal kak minah nak tunang.. sampai jer aku kat umah.. aku terus pegi umah sebelah.. biasalar aku kan memang suka menyibuk2 kan diri.. ehehe... sampai jer umah ibu.. kak idah ajak tgk pengantin.. jenguk2 bilik pengantin.. tgk2 pengantin tgh pening nak buat hantaran.. rupa2nya majlis kul 3.30 ptg.. kitaorang kul 9.30 dah sampai.. patutlar tgk pengantin relax jer..mandi pun tak lagi.. huhu... tapi nasib baiklar aku dgn kak idah ader.. ceewah.. kitaorang terus ambik alih buat hantaran tu.. tunjuk skill... padahal tuan umah tak cakap paper pun.. ahaah.. nampak na giler kuasa.. ahahahahahahhaha(gelak jahat)...

balik umah ibu hari khamis.. hari sabtu tu dah balik KL.. sebab nak elak jam hari ahad.. tapi balik hari sabtu pun.. bleh tahan jugak jamnya.. jam kat kuala pilah.. sampai Kl dlm kul 4 lebih.. huhu.. selamat sampai...

Masa kat palong.. Bapak mertua aku ader pesan.. dia mintak tolong ibu masakkan ikan keli salai masak lemak cili api letak daun asam gelugor.. dia teringat masa aku bertunang dulu.. ibu masak lauk tu.. so untuk memenuhi hajat bapak mertua aku.. mak aku pun masakkanlar.. bahan2nya aderlah..

1)kan keli -beli kat orang dekat umah aku tu jer.. dia buat projek ikan keli.. 2 kilo baru 12 hengget.. siap basuh n siang sekali.. sonang..

2) kelapa - panjat pokok kelapa belakang umah aku...settle..

3) daun asam gelugur - mintak kat orang dekat umah aku jugak.. settle..

4) pastu cili padi - kat umah memang dah ader.. ahaha..

tapi yg mahalnya masakkan nie.. adalah........... heheh..
<>
<>
<>
<>
<>
<>
<>
<>
<>
<>
<>
<>
<>
<>
<>
<>
<>
<>
<>
<>
<>
<>
<>
<>
<>
<>
<>
<>
<>
<>
<>
<>
<>
<>
<>
<>
<>
<>
<>
<>
<>
<>
<>
<>
<>
<>
<>
TADAAA.... tgk saper yg perah santan.. ahahah...

n saper plak yg mesin kelapa...

Sekali lagi tgk.. nie dari dekat plak.. ehehe...

baik laki aku perah santan... huhu...
Gambar kat bawah nie aku ambik masa berenti makan kat restoran warisan kat Kuala Pilah..
minggu lepas naim pegi Strategic Planning kat Penang.. duduk kat Hotel Hard Rock.. so dia ader belikan baju utk aku n Firaz.. masa on d way balik tu.. pakat pakai baju sama2 3 beranak..

Firaz dgn baju hard rock.. "My First Tee"...

Thanks D for d shirt.. luv u so much.. (tetiba feeling plak.. wakahahhah...)

No comments:

Post a Comment

Elegant Rose - Working In Background

HAKMILIK Fazila Shuhaimi
Designed by UMIESUEstudio 2014