Wednesday, September 7, 2011

Ingat mengingati....

Selimut Putih -


Bila Izrail datang memanggil

Jasad terbujur di pembaringan

Seluruh tubuh akan menggigil

Terkujur badan dan kedinginan


Tiada lagi gunanya harta

Kawan karib sanak saudara

Jikalau ada amal di dunia

Itulah hanya pembela kita


Janganlah mahu disanjung-sanjung

Engkau digelar manusia agung

Sedarlah diri tahu diuntung

Sebelum masa keranda diusung


Datang masanya insaflah diri

Selimut putih pembalut badan

Tinggal semua yang dikasihi

Berbaktilah hidup sepanjang zaman


Bila Izrail datang memanggil

Jasad terbujur di pembaringan

Seluruh tubuh akan menggigil

Terkujur badan dan kedinginan

korang mesti penah dgr lirik lagu niekan?

aku lately nie asyik terpk.. kalaular aku mati.. orang usung kita.. duduk dlm kubur sorang2..
kena soal dgn mungkar n nangkir.. dapat ker aku jawab semua yg di tanya..
mcm manerlar kehidupan kita selepas mati.. cukup ker amal kita... sempat ker bertaubat...

benda2 nie semua datang dlm kepala otak aku... especially bila nak tido tu.. aku terpk.. skang nie aku tido atas katil empuk.. nanti kalau dlm kubur.. aku duduk dlm tanah...

korang penah pk tak semua tu? aku jadi takut.. takut sebab kita skang nie terlampau byk duniawi.. selesa dgn hidup kita.. rasa mcm kita takkan mati.. tapi hakikatnya??

benda2 nie datang mungkin lepas aku tgk bapak mertua aku meninggal, bapak mertua abang aku meninggal.. n lately nie aku slalu pegi kubur..

pastu masa hari raya haritu.. aku pegi ziarah kubur bapak mertua aku.. ader lagi orang meninggal.. diaorang tgh nak kebumikan jenazah.. benda2 mcm nie yg buat aku terpk.. mcm maner kehidupan diaorang kat bawah tu...

kita kat dunia nie.. tak sempat nak pk pasal mati sebab kita terlalu sibuk... sentiasa ader benda nak dibuat.. tak ader masa nak termenung jauh memikirkan nasib diri.. aper dosa2 yg kita dah buat.. byk sebenarnya.. contohnya mcm aurat.. solat... semua tu kita terlalu ambik mudah.. aku penah pk sebelum aku nak pakai tudung.. nanti tak blehlar nak buat rambut mcm nie.. mcm tu.. aku tak pakai tudung tapi aku tak buat benda2 jahat.. tapi sebenarnya kita lupa.. pakai tudung tu sebenarnya tuntutan agama.. bukannya kita bleh pilih nak pakai ker tak.. braper byk dosa yg kita dah buat bila kita dedahkan aurat.. mcm maner tetiba kita mati.. mati sebelum sempat nak bertaubat... Ya Allah.. jauhkanlar kami dari perkara2 begitu.... amin..

No comments:

Post a Comment

Elegant Rose - Working In Background

HAKMILIK Fazila Shuhaimi
Designed by UMIESUEstudio 2014