Friday, June 29, 2012

Continue Felda Global...


this is from my view... mungkin ader yg akan terasa atau marah dgn aku.. tapi aku cakap based on fact n my experience...

talk about felda... we start with 0.. masa tu mak bapak aku masuk felda dgn tak ader aper2.. bagi tanah 10 ekar for the price 40K jer.. then bayar bulan2 setakat 100-200 utk langsaikan hutang.. cukup braper belas tahun dah settle..then masa nak serah geran tanah... those yg tak settle and ader tunggakan sampai berpuluh2 ribu dgn felda.. felda hapuskan... bukan sorang 2.. tapi beribu orang.. dlm tempat aku.. dlm 24 orang cuma 5 orang jer yg mampu bayar habis.. sebabnya..peneroka2 lain semua byk yg jual getah kat luar..dpt lg byk duit... tapi ader felda ambik tindakan aper2 or mintak ganti rugi??? tak ader pun.. sebab tau naifnya peneroka...

time nak bagi geran.. masa tu nak tanam semula.. felda kasi pilih nak ikut felda ker nak ikut risda.. sebab felda that time from getah dia nak tanam kelapa sawit.. kerja2 megerjakan kebun dari A-Z semua felda bagi 3rd party to handle sampailar skang. ..peneroka dah x payah masuk kebun lagi.. tunggu duit bulan2 jer felda bagi... masa plantation time.. which 1st 3 years.. masa tu mana ader hasil lagi.. tapi felda bagi bantuan kat peneroka dlm 1500++ sebulan sampailar dapat hasil sawit...

so those yg still nak tanam getah..diaorang bleh ikut risda.. tapi risda bagi syarat semua kena buat sendiri.. reason tak nak ikut felda sebab tak nak berhutang dgn felda... nak usahakan sendiri.. start dari tanan anak pokok sampailar usaha bersihkan kebun +  jaga pokok semua.. letak baja.. semua kena usahakan sendiri.. bayangkan utk tanah 10 ekar.. kena tanam lebih kurang 1K anak pokok kalau tak silap aku.. gali lubang.. tanam anak pkok... aku tak nafikan ader yg berjaya.. tapi  sekurang2nya 50% gagal kerjakan sendiri.. so ader jugak yg lepas tu masuk balik felda.. tanam sawit.. sebab tak larat dah maintain.. nie reality.. bukan aku dgr2 citer.. memang jadi kat tempat aku.. 

ader jugak dari kalangan orang2 yg pilih masuk risda tu.. sebab anak2 yg suruh.. tak kasi mak pak dioarnag berhutang dgn felda.. hello!!... tgklar umur mak bapak korang umur braper.. kesian orang tua tu mengerjakan kebun berdua jer.. kot berdua.. kalau sorang??? aku bleh terima kalau anak2 memang duduk kat umah n sama2 kerjakan kebun tu.. itu takper bleh di terima.. nie kebanyakan yg suruh tu..  nak balik tiap2 bulan pun payah.. pastu kalau balik pun bukan nak tolong pun..duduk umah.. pastu pegilar jenguk2 kejap kebun sambil cekak pinggang tgk aper progress kat kebun.. mcm mandor plak ko eh... mak bapak kita nie memang jarang nak bgtau anak2 diaorang larat ker tak.. sebab diaorang malas nak susahkan anak2.. tapi kita sebagai anak bleh pk semua tu.. 

FYI, kelapa sawit akan mengeluarkan hasil lepas 3 tahun.. tapi getah after 6 years baru bleh kluarkan susu.. so can u imagine... braper umur mak bapak kita masa tu n braper lama nak maintain semua tu tanpa hasil or duit masuk..

until now.. ader lagi orang2 kat felda aku tu yg pegi menoreh mcm zaman2 dulu..kesian penat orang2 tua tu.. pagi2 buta dah pegi kebun... thari baru balik... orang yg ikut felda kebanyakannya tak keja.. duduk umah jer.. bulan2 dapat duit.. memanglar tak byk mcm orang yg menoreh.. tapi aku sebagai anak boleh legalar sebab tak yah risaukan keselamatan mak bapak aku..  tu aku tak citer lagi mcm maner keadaan kebun.. nantilar ader masa aku citer..

hari raya plak.. dapat bantuan hari raya.. slalunya RM300 sorang.. felda bagi jugak kat orang2 risda walaupun diaorang dah kluar felda.. tu tak termasuk lagi bantuan tuisyen by felda yg dia bagi kat semua anak2 tak kiralar risda ker felda ker.. RM300 tu kalau utk orang2 kampung besar nilainya.. lepaslar nak beli beras, ayam utk raya... 

bila najib umum bagi RM 15k satu family.. orang yg membantah2 pasal FGVH tu yg beratur depan sekali nak ambik duit.. tau plak nak duit.. 

ader byk lagilar benda yg felda bagi kat peneroka.. kalau nak cakap kat sini memang tak abis.. pada akular.. pandangan orang biasa.. kalau felda nak tipu penerokalar.. baik dia tipu dari dulu lagi.. zaman kita kecik2 lagi.. sbb kalau felda tipu masa tu bukan kita bleh buat paper pun compared dia nak tipu kita skang nie yg memang dia tau ramai anak2 peneroka yg dah bijak pandai.. 

so please take this as +ve side.. where now we move 1 step forward.. 

pada aku kebanyakan orang2 yg -ve pasal benda nie.. mesti orang2 tu ader kepentingan atau ader agenda2 lain..  so menggunakan peneroka as platform.. 

No comments:

Post a Comment

Elegant Rose - Working In Background

HAKMILIK Fazila Shuhaimi
Designed by UMIESUEstudio 2014