Friday, August 16, 2013

Selamat Hari Raya..

lama plak tak "habedet" blog.. aku tak tau aper hallar hp aku nie.. bila nak transfer gambar jer tak boleh copy gambar baru.. aku pun tak paham konsep aper.. hangin dari semalam aku try transfer tak boleh2.. agaknya hp n PC pun mood raya lagi.. eheh..

tahun ni raya kat wangsa maju.. tapi pagi2 raya baru pegi wangsa maju.. malam raya tido kat umah dgn orang kat row umah aku semua dah balik kampung.. aku mampu tgk dari tingkap bilik jer.. huhuh.. sedihnya..nasib baik abang sebelah umah aku pun pagi raya baru balik umah mak dia.. so tak aderlar sunyi sgt.. kalau kat kampung nie.. malam raya masing2 dah siap2 pakai baju melayu nak pegi takbir umah ke umah.. dah siap masak ketupat.. prepare masakan utk esok.. kemas umah.. tukar langsir.. borak2.. tapi tahun nie raya aku duduk dlm bilik sambil lipat baju.. waaaaaaa.... 

pagi2 raya tu aku dah bangun kul 6 pagi.. kemas umah, jemur baju.. siapkan aper2 yg patut nak bawak pegi wangsa maju.. firaz yg paling liat sekali nak bangun.. aku kejut dia.. kata harini hari raya... ko tau dia jawab aper.. "ate takleh ukak(mata tak boleh bukak)".. hamboi.. 

dah siap2.. terus pegi wangsa maju.. target nak solat raya kat wangsa maju... 

raya pertama mak mertua aku buat nasi komok(nasi orang siam), n macaroni bakar.. no rendang.. no kuah lodeh... no kuah kacang... ada lemang makan dgn serunding.. OMG... cal mak aku dia kata semua dah siap.. kuah kacang, ketupat, kuah lodeh, rendang... arghhhh aku stress dihari raya pertama.. 

tapi aku balun nasi komok byk jugak.. huhu.. aku suka nasi komok.. bleh kata lepas try terus jadi favourite aku.. but still rindu ketupat n kuah kacang..

habis raya semua.. kul 5 petang mcm tu.. aku tanya naim.. nak balik palong terus ker? dia kata esok jerlar.. waaa.. rasa mcm tak boleh nak tunggu lagi dah.. saikokan aku?? tetiba anak abg ipar aku cal.. dia nak balik kampung mak dia petang tu.. kampung mak dia dekat jer dgn kampung aku.. so dia nak konvoi.. tetiba naim cakap ok sebab ader orang nak konvoi.. senyum sampai telingalar aku.. terus semangat balik.. padahal sebelum tu badan dah penat giler beraya sampai petang.. 

sampai kampung aku kul 10 malam.. sebab jam kat bukit putus sampailar kuala pilah.. arghhh.. tapi demi kuah kacang ku redahi jugak.. cewah... sekali lagi kesaikoan aku terserlah.. tapi balik tak bagitau ibu pun.. konon nak buat surprise.. sekali malam tu sampai.. mak aku dah telangkup periuk semua dah.. waaaaaa tetiba nak nangis hentak2 kaki kat atas lantai.... 

kuah lodeh mak aku dah siap sedekah kat umah sebelah lg.. surpriselar sgt.. aku gigih potong ketupat... nasib baik ader lagi ketupat.. panaskan kuah kacang.. rendang aderlar tinggal 2 ketul.. nasib baik.. tragis giler citer aku pada satu hari raya.. 

esok tu mak aku buatkan rendang sekuali.. heheh. makan ko sampai muntah.. dah mcm perli plak.. ahaha.. 

gambar aku post kemudian lepas aku dah berjaya copy dari hp nanti k.. ok sekian..

No comments:

Post a Comment

Elegant Rose - Working In Background

HAKMILIK Fazila Shuhaimi
Designed by UMIESUEstudio 2014