Monday, June 27, 2011

Daddy dlm kenangan...

Seperti semua sedia maklum.. daddy naim dah kembali kepangkuan-NYA pada hari sabtu 18 Jun 2011 bersamaan 16 Rejab 1432...

perasaan sedih menyelubungi semua ahli keluarga..

hari jumaat 16hb Jun, masa tu aku siap2 nak pegi keja.. tetiba pagi tu mama cal.. mama cakap daddy tak beraper sihat.. then.. naim ckp siap2 jer pakai baju keja.. kebetulan hari jumaat.. so pakai tshirt jerlar.. naim kata... tgk dulu condition daddy mcm maner.. kalau daddy ok.. kita pegi keja.. kalau tak ok.. kita ambik EL lar..

bila sampai jer kat umah daddy.. tgk daddy dah terbaring atas katil.. mama, mirul n B ader atas katil.. tgh urut2 daddy.. mulut daddy mcm senget skit.. nampak mcm stroke.. cakap pun tak braper clear.. tapi dlm pada sakit2 tu pun.. firaz datang.. bleh lagi gurau2 dgn firaz.. firaz urut2 dia... dia dok cakap "pandai.. pandai.. pandai cucu atok".. tapi memang tak braper clearlar dia cakap..

adik beradik semua decide nak anta daddy pegi IJN.. panggil ambulance sebab half body sebelah kiri daddy memang tak bleh gerak langsung.. anak2 nak angkat turun tak larat...

bila ambulance sampai jer.. terus anta daddy pegi IJN... masa daddy duduk atas wheelchair tu.. tetiba aku rasa sedih tgk badan daddy mcm sengeh sebelah kiri.. dia tak bleh nak tampung badan dia lagi dah..

naim, afizul n mama naik ambulance.. aku pegi naik keta... sampai kat emergency IJN.. doctor check.. n buat CT brain ... lepas tu baru doc diagnose.. kata daddy kena stroke.. doctor suruh dia angkat tangan.. dia angkat tangan sebelah jer.. tapi dia cakap.. dia angkat dua2 belah.. bila doctor bagitau dia kena stroke.. dia mcm terkejut.. pastu terus asthma.. pakai neb pun still tak ok..

aku balik dah masa tu.. naim suruh aku balik bawak firaz.. nanti paper dia bagitau..

kebetulan masa dia nak masuk wad tu.. solat jumaat.. semua yg lelaki pegi solat jumaat.. tinggal mama n kak kin jer.. doctor nak bagi ubat penenang kat dia.. sebab kalau dia continue mcm tu.. astma dia akan jadi lagi teruk.. doctor suruh mama n kak kin kluar.. mama cakap sebelum doctor bagi ubat penenang tu.. dgr suara daddy panggil nama naim dari dalam.. dia jerit kuat " Yo... Yo... " Azrul.... Azrul Naim bin Mohd Adib"..... pastu bila mama masuk.. daddy dah tak sedar..

masa aku pegi melawat dia kat CCU tu.. dia memang dah tak sedar.. wayar penuh.. cucuk sana.. cucuk sini.. berselirat.. sedih tgk dia mcm tu..

kalau kat CCU.. bleh melawat 2 orang jer.. ader pass.. so take turnlar.. aku masuk dulu sbb ain ader kat dlm.. from monitor aku tgk pulse daddy dlm 140... laju... bp semua stabil.. bila ain kluar.. naim plak masuk..

bila naim masuk n panggil aku.. terus jantung daddy turun 137.. bila naim cakap.. pulse dia turun.. dia mcm respond bila dgr suara naim.. aku tak tau mungkin sebab suara naim.. atau pun ubat ker.. aku pun tak sure.. tapi memang setiap kali naim cakap.. pulse dia akan turun skit.. so aku suruh naim cakap n bisik kat telinga daddy.. mungkin dia dgr aper kita cakap...

so the next day.. saturday... thari baru bleh melawat... masa tu daddy mcm ok.. aku tgk pulse dia dah turun skit.. dlm 134.. tapi BP rendah plak.. still tak sedar.. firaz tak bleh masuk..

kitaorang balik dlm kul 1 lebih.. naim ajak pegi Jusco.. basuh keta.. n nk beli card father's day... balik dari jusco tu.. dlm kul 4 lebih.. firaz sempat tido sekejap jer.. mama cal.. doctor suruh panggil semua anak2.. sebab daddy kritikal... so kelam kabutlar pegi hospital.. sampai2 jer sana.. firaz tak bleh naik.. tapi bawak jugak dia masuk sampai depan pintu bilik atok dia.. masa tu.. doctor tgh try hard buat CPR..

dari luar.. bleh nampak skit2 sebab blind dia tak rapat.. masa tu sebak n sedihnya tak bleh nak cakap.. masa tu aku memang menangis.. sebab aku nampak sendiri.. doctor buat CPR kat daddy.. badan dia kena tekan.. doctor kluar.. suruh semua masuk.. diaorang dah tak bleh buat paper dah.. masa masuk tu.. daddy still tak sedar.. afizul, mama n ader kawan daddy.. ajar daddy mengucap.. masa tu memang sedih giler.. anak2 semua dah sampai.. bacakan yassin sekeliling katil..

aku respect tgk mama.. dia sedih.. tapi dia still bleh berfikir dgn waras.. dia mengaji.. tak ader meraung2.. anak2 semua mcm tu.. bila dah abis mengaji.. doctor masuk minta semua klaur.. dioarng nak try lagi.. aku tgk jantung daddy dah makin lemah.. bp pun makin low..

masa tunggu kat luar tu.. ramai dah sampai.. sedara2 semua dah ader.. tetiba doctor tu kluar... "Dia sudah meninggal"... perasaan masa tu mcm2.. sedih, tak percaya.. sebak.. tapi mcm maner sedih pun aku.. mama rasa lebih lagi..

semua masuk.. cium daddy.. baca yassin... bincang adik beradik.. nak buat mcm maner.. bila dah sepakat.. terus bagitau bawak balik shah alam...

Naim naik van jenazah.. aku balik umah sebab nak ambik baju2 semua.. tapi memang tak bleh nak pk aper nak bawak.. semua benda aku bawak.. sampai shah alam kul 10 lebih... jenazah dah sampai kul 8 lebih..

malam tu masing2 gilir2 mengaji sampai pagi..

pukul 8 pagi, van jenazah sampai..nak bawak jenazah ke masjid.. mandi kan kat sana.. n lepas solat.. terus kebumi.. alhamdulliah.. yg mandikan semua anak2... afizul yg imamkan solat jenazah.. sampai masuk ke liang lahad pun anak2 yg sempurnakan.. aku rasa tular hajat terbesar daddy.. dia nak anak2 sempurnakan jenazah dia.. n yg paling penting dia nak anak2 sepakat..

sesungguhnya tuhan itu lebih menyayanginya... semoga rohnya dicucuri rahmat... AL-Fatihah buat arwah daddy...

No comments:

Post a Comment

Elegant Rose - Working In Background

HAKMILIK Fazila Shuhaimi
Designed by UMIESUEstudio 2014