Friday, November 16, 2012

Influenza A menyerang...

Last week Wednesday aku anta firaz pegi hospital KPJ tawakkal.. kira dah hari khamis pagilar.. kul 1. lebih.. dia tgh tido tetiba demam mengigil.. aku mcm panic jugaklar.. sebab dia mcm dah tersentak2.. takut sawan jer.. rasa badan mcm tak panas.. tapi firaz dok cakap juk juk (sejuk)... 

so bangun siap2.. terus bawak pegi sepital.. 2 hari sebelum tu.. dia demam.. aku bawak pegi jumpa doctor.. doctor kata kalau 2 hari tak sihat.. memang kena tahan wad.. 

so malam tu memang aku decide dgn naim nak admit kan jer firaz.. sebab kalau balik.. then kul 8 pagi datang jumpa doctor pun dia suruh admit jugak.. so baiklar admit terus dari malam tu.. 


nie masa menunggu nak jumpa doctor kat emergency.. lamalar pulak nak tunggu turn..

so bila masuk jumpa doctor... aku cakaplar anak aku demam tak turun2.. n aku nak admit anak aku.. doctor tu selamba badak cakap kat aku... bilik semua dah penuh.. kalau nak ambik ubat bolehlar.. kalau nak admit tak bleh.. 

mcm nak naik angin jugak aku nie.. tapi cool dulu.. aku cakap dr.Shiela (Paediatrics) yg suggest kalau dah 2 hari tak elok kena admit and aku kata kalau dia tak admitkan anak aku malam tu.. aku pegi jumpa doctor kul 8 pagi pun still doctor akan admitkan.. bila dgr jer mcm tu.. barular dr. tu kata.. ok kejap dia check ader tak bilik yg boleh dia masukkan dulu.. amboi.. dan2 ader bilik nak tempatkan anak aku...


nie masa kat waiting room.. tunggu diaornag kemas bilik.. 



kena ambik darah dulu sebelum admit.. 


bismillah.... terus masuk jer jarum tu.. alhamdullillah.. 


dah siap.. siap ader bear lagi.. tapi masa mula2 kena balut nie.. firazkan setiap kali pandang jer tangan dia kena balut.. cembeng.. sian. 


nie masa masuk drip.. kesian dia.. doctor kata based on result darah.. dia dehydrated tapi bacteria dlm darah mcm ok.. so tak tau kenaper dia punya demam tu naik tinggi sgt.. sampai 39.8.. so doctor kata ambik sample kat tekak utk H1N1 pulak.. 



tak boleh pegi mana2.. sebab on drip.. so tido jerlar.. 

bila dah ambik sample kat tekak tu.. nak tau result lambat plak.. dlm 24 jam baru bleh tau.. so bila dah tau.. doctor kata firaz kena Influenza A... terkejut jugak aku masa dgr.. mana dapatlar.. drip air dah boleh bukak..  tp kena start antibiotic pulak..


ni on 3rd day.. masuk antibiotic kat tangan.. nangis sebab nak kena flush kan sebelum nak masukkan antibiotic.. tp pujuk jugaklar dia..


budak dah nak sihat.. rambut pun dah panjang.. budak nie kalau rambut panjang mcm nielar rupanya.. tegak2 rambut dia.. 


dah boleh bukak drip.. so bolehlar bawak dia jalan2 kat bawah.. boring jugak dia duduk dlm bilik jer...


jarum kena bukak.. sebab tangan  dah bengkak.. kesian.. so antibiotic kena makan.. hai bersilatlar aku nak bagi dia makan ubat... 

tapi skang nie dah sihat dah.. alhamdullah.. kluar hari ahad haritu.. yg tak bestnya.. hari isnin sampailar selasa aku n naim dua2 demam... sebab doctor kata mesti ader effect kat aku n my husband.. so far naim dah ok skit.. cuma akular.. batuk n sesema tak berenti.. batuk yg jenis gatal giler tekak.. rasa mcm nak bukak tekak besar2.. pastu garuk.. waaaaaa.. seksa giler.. nak cakap pun batuk...

esok wedding my friend.. zakry latif.. tak taular boleh pegi ker tak.. adoi ai.. serba salah jadinya...




No comments:

Post a Comment

Elegant Rose - Working In Background

HAKMILIK Fazila Shuhaimi
Designed by UMIESUEstudio 2014