Thursday, December 18, 2014

Resepi Salted Butter Prawn Basah

Harini nak jadi chef plak.. nak sharekan resepi Salted Butter Prawn yg paling sedap di dunia.. family aku memang suka giler salted butter prawn basah.. dulu selalu makan kat Hokaido depan vistana hotel.. but now dah pindah shah alam  tak ader lagi dah.. so belajar buat sendiri.. boleh katakan 90% sama mcm salted butter prawn basah kat sana.. hehe.. *masukbakulangkatsendiri*

bahan-bahannyer: 

Udang.. ikut koranglar nak udang saiz aper.. yg aku punya nie udang saiz XL.. tak sampai sekilo.. tapi kalau beli udang sekilo pun ok sebab bahan2 aku ni memang boleh cater untuk udang 1kg..

daun Kari... aku ambik dlm 3 pelepah.. dulu aku letak skit.. tak rasa sgt.. mungkin ni bukan daun kari yg kat kg tu.. ni daun dia besar2.. so bau kari tu kurang.. 
cili api kalau nak pedas.. dlm 5 bijik.. 

bawang putih dlm 3 ulas.. potong dadu..

butter 1 ni lar.. 1 bukular kan orang panggil?? hentam sajalar labu..


susu sejat.. tak kisah brand aper..  


n telur asin 4 bijik.. kalau nak lebih pun ok.. tak masin pun sebab kita pakai yg kuning dia jer.. rebus dulu n sejukkan..
 

ok ni lepas dah potong 2 telur asin...


Langkah2 nak masak salted butter prawn...


mula2 asingkan kuning telur mcm kat bawah nie..



hasilnya lepas dah habis asingkan semua kuning telur..


pastu lenyek2kan telur asin.. kalau korang nak halus boleh pakai blender kering tu.. aku rasa lagi bagus.. sebab nanti dia jadi halus.. kalau buat mcm aku punya kat bawah nie nanti dlm kuali korang kena hancurkan dia.. payah skitlar.. tapi sebab aku tak ader blender.. so aku lenyet2kan pakai garfu jer...


ni hasil dia.. nampak kasar2kan?? tapi ader aku kesah.. haha..


ok dah settle telur kuning.. so sekarang nie panaskan minyak.. skit jer tau.. 


masukkan butter dlm 1/5.. agak2lar.. 


 then masukan udang... 


masak sampai  udang dah jadi merah2/ orange.. jgn lama2 sgt.. nanti udang over cook..

angkat n asingkan.. 

masukkan balance butter yg tinggal..

 pastu masukan bawang putih..  


masukkan daun kari + cili padi.. 

 gaulkan semua tu sampai daun kari tu layu.. 


then tuangkan susu sejat tadi.. tapi jgn satu tin.. dlm 3/4 mcm tu..  


then masukan telur asin yg dah lenyek2 tadi.. 

 

pastu gaul lagi..


sampai nampak dah pekat mcm gambar kat atas nie.. 


then masukkan udang..


gaulkan sampai rata..


then masukkan gula skit.. kalau tak rasa dia takkan balance.. 

aku masukkan lepas letak udang sebab udangkan dah manis. so kalau masuk awal2 takut lari rasa.. tapi ok jer kalau nak masukkan awal2.. terpulang.. 


so kacau2.. then angkat.. jgn lama2 sgt.. sebab butter bila dah pekat dia boleh hangit.. 

rasa dia memang sedap giler.. tapi tak boleh buat selalu.. tinggi kolestrol.. butter lagi.. udang lagi.. perghhh.. 

selamat mencuba.. 


No comments:

Post a Comment

Elegant Rose - Working In Background

HAKMILIK Fazila Shuhaimi
Designed by UMIESUEstudio 2014