Thursday, July 16, 2015

Kemas dan Mengemas

Ok harini nak bebel pasal kebersihan.. bukan sebab aku pembersih giler... tapi sebab dari kecik memang mak aku dah cakap pasal mengemas.. dulu rumah buruk.. memang asal rumah felda.. saper ader google silalar google rumah asal felda mcm maner bentuknyer.. memang orang kata kecik n buruk.. tapi pesan mak aku.. biar rumah buruk tapi bersih... orang tak geli nak pegi rumah kita walaupun buruk.. orang cuma hati2 nak naik jer takut roboh.. hehe..

seriusly.. even aku anak last.. start darjah 3 aku dah duduk sorang2 kat rumah sebab kakak aku dah masuk U.. abg aku dah masuk asrama.. pagi ibu n ayah dah pegi menoreh.. tapi sebabkan didikan ibu pada aku.. hari2 aku bangun tido jer mesti kemas tempat tido.. bukak tingkap2 rumah semua.. pastu aku akan jemur baju sebab ibu sebelum pegi menoreh dia akan basuh dulu baju.. so aku akan sidai.. kena sidai awal sebabnyer nanti lagi lewat lagi panas.. so sidai baju dulu.. pastu sapu satu rumah.. pastu baru bfast... tgklar kalau nak kena lap meja ker aper ker.. tapi kena pastikan rumah teratur.. mungkin dah biasa dari kecik aku memang mcm tu.. so aku rasa mengemas ni kalau kita buat hari2 in shaa allah tak aderlar rumah kita bersepah.. hari2 maintain buat benda yg sama.. jadi taklar jadi byk benda sekali nak mengemas tu sehari pun tak cukup..

pastu lagi satu mak aku dia memang pantang kalau bawah katil ader kotak ker or aper2 benda.. dia memang jenis clear.. dia tak suka nampak benda2 dia x teratur.. atas almari ker aper ker.. dia tak suka ader barang.. pada dia kalau kotak byk2 tu mungkin ader tikus, ular ker kat celah2 tu.. nak2 bawah katil.. dahlar gelap.. pastu sejuk.. ko bayangkanlar mesti binatang2 tu suka tempat2 mcm tu kan..

so sebabkan ibu memang jenis mcm tu.. aku pun dah terikut sampailar sekarnag nie.. kalau korang pegi rumah aku.. barang memang tak byk.. aku pun tak suka barang2 yg berlonggok2 x tau aper bendanyer.. so aku memang jenis menghumban barang2 yg tak guna..

dapat laki pun jenis lagi suka membuang.. so tak aderlar barang2 tersimpan jer dlm rumah tak guna.. tapi kadang2 tahap membuang dia tu buat aku kutip balik.. suka suki jer nak buang barang orang.. hahaha...

lagi satu aku punya tabiat.. lipat baju.. aku akan lipat dgn kemas n teratur.. tak ader baju yg teperuk2 dlm almari.. memang bukan style aku.. even towel pun aku akan susun bagi nampak towel2 aku tersusun cantik.. biar skit baju ker towel ker.. tapi sentiasa berganti n aku nampak semua barang2 n baju2 aku.. n baju tergantung2 ni bukan style aku.. memang clear semua aku kutip basuh.. tapi naim plak style kadang2 gantung sebab kat rumah tukar baju lain.. nak kluar pakai lain.. ok bagi can.. lepas 2 hari jer aku tgk ko tak pakai balik walaupun baju or seluar tu baru pakai 5 menet.. memang semua aku masukkan dlm bakul baju kotor.. tak suka berlempap2.. boleh kena sakit kulit... 

kadang2 kalau bibik lipat tak betul.. aku memang akan bukak balik n lipat balik.. seriusly aku tak boleh nak tahan diri aku dari tgk ader yg terkeluar2 lipat tak kemas.. aku tak suka almari baju aku tak teratur.. even baju firaz sendiri pun.. aku akan susun elok2.. tapi aku rasa ramai jer yg lagi fussy dari aku.. aku ni tahap yg normal.. sebab aku baca blog2 ramai lagi kemas n teliti dari aku..

tapi tular.. kalau dah ader rumah sendiri memanglar kena mengemas.. tak bolehlar duduk dlm keaadaan yg kotor... nampak benda tu bersepah tapi buat tak tau jer.. pastu mcm aku cakap.. aku pantang kalau peruk2 barang nie.. tak nak pakai silalar sedekah or jual jer.. senang.. memanglar sayang.. lagi sayang lagi byklar barang yg x pakai dlm rumah.. 

kebersihan tu penting.. aku pun bukanlar pembersih giler.. aku boleh rate diri aku sebagai moderate.. tapi ader certain benda aku tak boleh nak tolerate sebab mungkin aku obses.. mcm aku cakap bab lipat baju n susun towel.. pastu aku suka tgk tempat yg lapang.. biarlar tak ader perabot pun.. yg penting kemas..

sink lagi satu.. aku memang dah biasa dari rumah mak aku.. dia tak suka berlendir2 n berkerak.. so sampai dah ke tua nie aku jadi mcm tu.. aku tak suka sink yg berlendir n berkerak...

mula2 dulu bibik aku dia tak tau aku jenis mcm maner.. tapi skang nie dah ok dah.. aku dah ajar dia.. sink kena bersih.. tapi nasib bibik aku jenis sekali aku cakap.. pastu dia buat jer.. tak perlu ckp byk2 kali.. alhamdulillah.. 

kenaper membebel pagi2 pasal mengemas plakkan? haha.. sebabnyer aku tgh kemas tempat aku nie sebab nak cuti raya.. wakakakaka... sebab aku sorang jer kerja.. orang lain dah cuti.. so mood nak buat kerja memang tak ader.. so harini aku mengemas jer kerja aku.. hehehe.

No comments:

Post a Comment

Elegant Rose - Working In Background

HAKMILIK Fazila Shuhaimi
Designed by UMIESUEstudio 2014