Sunday, October 9, 2011

cerita dongeng...

Tadi bukak FB.. abang tag nama aku kat gambar bawah nie.. harini abang buat aqiqah ameer kat palong.. tapi aku tak bleh balik.. sebab aku kena chicken pox.. n kebetulan naim plak ader course.. harini baru habis.. so memang tak bleh baliklar...

bukan nak citer pasal aqiqah ameer sebab aku pun memang tak der kat palong.. tapi nak citer pasal kisah dongeng...

kitaorang kalau balik palong... mcm dah jadi kebiasaaan.. malam2 atok akan citer kisah2 dongeng kat cucu2... kadang2 sampai ader yg terlelap...


nie gambar masing2 tgh dgr atok bercerita.. so slalunya yg atok akan citer.. citer rabbit n frog.. kalau saper yg baik.. nanti jadi mcm rabbit.. sebab rabbit putih, cantik... so kalau nak suruh diaorang nie makan.. biasalarkan.. budak2 memang liat nak makan.. so kenalar puji2 makan mcm rabbit.. jadi kuat mcm rabbit.. barular masing2 berlumba makan.. iyerlar.. nak jadi mcm rabbit...ahahah.. dlm atok bercerita tu.. mcm2lar diaorang tanya...kenaper mcm tu.. kenaper mcm nie.. so lagi kuatlar atok dia kelentong.. melopong masing2 dgr... kehkehkeh...

citer pasal citer dongeng nie.. aku teringat masa aku kecik2.. slalular kena kelentong... aku tak sure korang ader ker tak kena kelentong mcm aku.. pasal kap lam ya nga sabit n cina botol...

akukan duduk kat felda... so pagi2.. bleh kata semua mak pak akan pegi kebun... dlm thari baru balik.. jadi memang tinggal anak2 jer kat umah.. kalau adik beradik ramai.. taklar rasa takut ker.. or sunyi.. tapi kalau adik beradik 2-3 kerat mcm aku nie.. kak lea masuk matrik.. abang masuk asrama.. tinggallar aku sorang jer terkontang kanting.. tapi.. opppss.. tumpang adik beradik orang2 sebelah.. kehkeh.. so tak aderlar takut...

ok2 balik kat citer kena kelentong tadi... so, bila mak pak tak der kat umah.. mestilar dioarnag risau kat anak2 kan.. especially aku.. ibu memang kena risau lebih kat aku.. sebab aku tinggal sorang kat umah.. n aku bleh dikategorikan sebagai hyper active.. heheheh...

kat felda nie plak.. dia mcm ader trend.. tak sure kat tempat lain.. mesti ader cina botol lar,, kam lam jual besi buruklar... cina jual surat kabarlar.. so diaornag nie akan datang umah ke umah.. tgk kalau kita ader nak jual aper2 tak.. kalau datang petang oklar kan.. kalau datang pagi.. hah.. saper jer ader kat umah.. anak2 jerlar..

bila mcm tu.. sah2lar mak pak semua risau anak2 tinggal kat umah.. manalar tau.. cina n kap lam ya nga nie jahat ker.. aper lagi.. dgn kekretifan yg ada.. mak pak masing2 createlar citer2 dongeng.. tapi yg herannya.. citer dongeng ibu n ayah.. sama jer dgn citer dongeng mak bapak kawan2 aku.. so lagilar kitaorang percaya... huhu....

ayah aku cakap... kap lam ya nga tu dia ader sabit.. dia suka sabit kepala budak2 buat jambatan...

kalau cina2 jual botol nie.. kalau korang penah tgk..diaorang letak botol2 yg diaorang dah beli tu dlm guni.. pastu kendong.. so ayah cakap.. dlm guni tu ader kepala2 budak yg diaorang dah penggal... aku masa tu memang takut gilerlar.. so sah2lar kan.. kalau cina n kap lam ya nga nie datang... memang tak adernyer aku nak bukak pintu.. bila diaorang nie jerit or ketuk jer pintu umah.. aku menyorok bawah meja n jantung nie tak yah cakaplar.. berdegup mcm nak pecah... ahahahah...

kalau kitorang tgh main "rondas"... dgr jer cina botol tu dari jauh jerit.. " botot.. botot"...sekejap jer ko tgk padang tu tetiba jer dah clear....x ader orang.. mesti cina botol tu pelik aper hallar bila dia lalu jer.. budak2 nie lari lintang pukang mcm tak cukup tanah... ahahhaha.. ader sekali tu.. aku tak sempat nak sampai umah... ambik ko dlm longkang aku nyorok.. ahahahha.. giler takut tgk guni cina tu.. ahahhaha.... kalau ikut logiklar.. dah sah2lar cina tu jerit botol2.. mestilar dia jual botol.. heheheh... tapi masa kecik.. aper yg mak pak cakap semua kita percaya....

tapi tular.. orang2 dulu kreatif tak kreatif... dulu mana ader hp2 nie.. nak cal tanya.. duduk umah buat per.. dah makan lum... pandai2lar ko jaga diri sendiri.. yg diaorang tau.. diaorang balik umah thari tu anak2 mesti ader kat umah... kalau tak ader siap... zasss....zassss... ambik ko kena belasah.. merayau tgh2 hari buat eh... hehehehe....

No comments:

Post a Comment

Elegant Rose - Working In Background

HAKMILIK Fazila Shuhaimi
Designed by UMIESUEstudio 2014