Monday, October 28, 2013

pembeli tipu di mudah.my.. hati2..

ok minggu lepas aku ader advertise barang kat mudah.my.. tolong kawan aku jualkan barang dia kat mudah..

sebab last week aku sibuk so aku tak bukak2 email.. tetiba bila bukak jer email tgk ada 3 email tanyakan pasal barang yg aku jual tu.. 2 dari chinese(from email address) lagi satu from malay (based on nama kat email).. so aku replylar barang tu still available.. 

tapi memang obvious giler penipu tiga2 ekor minah nie.. korang tgk cara dia reply.. sebijik sejibon sama cuma tukar ayat jer.. 




korang kalau dapat email mcm nie.. takyahlar nak excited sgt k.. yg sebelum2 ni aku penah advertise nak jual tv cabinet aku, pun ader orang email aku mcm nie jugak.. dia kata dia duduk kat bermuda.. so dia akan bayar triple dari price yg aku offer.. ni lagi penipu.. kalau dapat email2 mcm nie.. aku akan terus stopkan conversation.. tak reply langsung...

takyah nak reply aper2.. just cut jer conversation dgn tak reply msg diaorang.. diaornag nie memang carik mangsa jer nak tipu kita.. kalau kita reply jugak.. takut termakan diaorang punya kata2. 

then aku buat further check utk peringatan aku dan boleh jadi peringatan kat semua orang jugak yg nak buat jual beli kat mudah.my.. aku further check IP address tiga2 email yg sent kat aku nie.. ko tgk tempat dia sama jer.. entah2 orang yg sama jer tapi create email byk2.. 


ni IP address si siah tu.. 


ni IP address si Bety


ni sorang lagi kawan dia.. tak reply lagi email aku lepas aku cakap benda tu available..

advertise kat mudah nie memang bagus sebabnya in shaa allah kalau kita advertise mesti ader buyer. mcm dulu aku jual barang2 firaz... sentiasa ader buyer.. tapi  kena sentiasa berhati2.. kalau tgk offer mcm tak munasabah jer.. or mcm kes kat atas nie. confirm penipu.. 

pastu buatlar cash on delivery  jer. jumpa kat tempat2 terang.. elakkan bagi no akaun or pos barang dulu ker.. lagi satu jgnlar bagi diaorang datang umah to collect barang.. sama jugak kalau kita yg beli.. kita pegi umah dia collect.. kecuali kita betul2 yakin.. then bolehlar.. sebab ramai jer yg jujur.. cuma extra careful k..

No comments:

Post a Comment

Elegant Rose - Working In Background

HAKMILIK Fazila Shuhaimi
Designed by UMIESUEstudio 2014