Thursday, October 7, 2010

something to share...

Sorang budak dlm lingkungan 10 tahun tgh berdiri depan kedai gunting rambut sambil memimpin tangan ayahnya..

Anak: abah! abah! abah duduk kejap eh.. nie kedai potong rambut
bah.. orang nak potong rambut kejap... abah duduk dulu eh...
(sambil heret tangan ayah dia n suruh duduk kat tempat
duduk tepi kedai tu).

Abah: dah panjang ker rambut ko tu?

Anak: ha'ah bah.. dah lebat rambut nie..

Sambil mendongak ke arah mamak potong rambut tu...

Anak: ane.. kasi potong pendek ane..

Mamak kedai tu cuma menganggukkan kepala sambil memberi isyarat menyuruh budak tu duduk..

Abah: braper ringgit potong rambut tu?

Anak: RM 5 ringgit bah..

Abah: bolehlar tu.. potong pendek yer.. buang semua ekor2 kat
blakang rambut tu..

Tiba2 telefon berbunyi.. n orang tua pakai kopiah putih tu jawab..

Abah: Ader kat sini. sony, samsung.. tapi mahallar telefon kat
sini.. RM300 lebih.. nanti tgklar kat tempat lain yer..

Masa budak tu potong rambut, ader sorang kakak nie tgh tunggu anak dia potong rambut jugak.. Lepas jer anak dia abis gunting rambut.. dia terus bangun nak bayar utk anak dia.. n cakap kat mamak tu bayar utk budak tu skali yer..

Anak: Abah!! ader orang bayarkan bah...

Abah: iyerker.. (sambil tersenyum bersyukur).. terima kasih yer..
terima kasih saper yg bayarkan tu.. alhamdullillah.. (sambil
tercari-cari saper yg membayar)...

Nie insiden yg betul2 jadi depan mata aku.. masa aku tgh tunggu naim potong rambut kat kedai mamak last week.. rasa nak menitik air mata aku tgk budak tu n ayah dia.. aku rasa sebak bukan sebab tgk dia susah.. tapi tgk anak dia seret ayah dia pakai tongkat tanpa rasa malu skit pun ayah dia buta..

Bertapa beruntungnya kita dgn kehidupan kita.. tiba2 timbul rasa insaf dlm diri aku.. kepada kawan2 semua.. jadikan cerita nie satu iktibar k...

skang nie bila aku tgk firaz.. aku pun berharap semoga firaz akan jadi anak yg baik.. amin...

No comments:

Post a Comment

Elegant Rose - Working In Background

HAKMILIK Fazila Shuhaimi
Designed by UMIESUEstudio 2014