Monday, July 22, 2013

sotong celup tepung by chef naim..

semalam naim berkobar2 nak buat sotong celup tepung... mula2 nak buat hari jumaat lepas.. tapi sebabkan aku sakit pinggang so tak jadilar nak masak haritu.. 

so semalam aku pegi empire.. beli baju raya firaz.. tp tu nanti aku citer later.. nak citer pasal chef naim nak masak dulu.. beli barang nak buat celup tepung n sotong kat cold storage.. redha jerlar..

dia memang tak penah masak langsung... pegang senduk pun kekok.. tapi haritu cakap nak makan sotong celup tepung.. aku pun googlelar cara2 nak buat sotong celup tepung tapi nak yg garing n rangup.. alih2 bila balik tu dia kata dia nak buat.. siap goole resepi.. so aku cakap oklar.. kasi chancelar kan dia nak masak.. 

paling tak menahan ko tau mana dia carik resepi?? kat asian food channel.. siap print... masa nak pegi beli barang tu siap kluarkan dari wallet dia resepi.. bab nie memang aku nak gelak besar.. confident giler nak masak.. tak nak dgr langsung resepi yg aku ambik dari blog2.. sbb aku punya resepi nie tak professionalar.. kononnya..sekali aku tgk resepi dia.. 2 tablespoons salt, 3 teaspoons black pepper.. 2 tablespoons SALT.. pastu ader air sejuk plak... konfem mcm cekodok dia punya sotong celup tepung.. ahaha.. pastu cara2 nak masak tu.. siap kena goreng dulu lada itam n garam tu.. dah merepek aper kebenda.. mulalar aku nak naik hangin jer.. dah beli barang baru tunjuk cara2 nak buat kat aku.. ?#$&?!!!...

aku cakap tak yah letak air.. celup dgn telur pastu terus jer golek2 dgn tepung multi purpose tu.. karang kalau 2 sudu besar garam.. mampus masin berdengup.. 

tapi berlagak lagi tu.. suruh aku masak dulu.. kul 7 baru dia nak start masak.. ewah.. aku dah abis masak.. ingat lepas dia buat sotong celup tepung tu bolehlar aku goreng sayur.. dah dekat 7.30 baru nak sudah buat sotong tu.. pastu tanya aku tak nak goreng sayur ker.. x yahlar D oi.. kita makan jerlar aper yg ada.. sotong n ayam tomato.. cukuplar tu.. 

ok jom tgk chef azrul masak..


sotong.. aku yg potong..


pukul telur sampai kembang..
  

ni tepung yg dia beli.. 


panaskan minyak.. 


readykan semua bahan.. beraper byk pinggan dia guna aku pun tak taular.. tetiba mcm tak muat plak dapur umah aku.. 


letak ni skit dlm tepung. lada itam yg dia beli tu aku tak kasi pakai.. sebab nak kena tumbuh lar aperlar.. aku cakap pakai jer yg nie.. senang..


ok proses mencelup n menepung.. ada gaya professional x?


cewah.. dah goreng dah.. tak kasi aku duduk dapur sebab dia kata byk sgt nasihat.. eksyen plak tu.. yg si firaz bila daddy dia start masak jer.. dia pun sama masak.. abise mangkuk2, sudip2 aku dia kluarkan.. tung tang tung tang masak kat lantai.. sampai daddy dia tension sebab bising.. nak concentrate masak tak boleh.. aku tukang gelak.. mcm kapal karan dapur aku dua beranak nie kejakan.. 


ok.. 1st trip dah angkat.. mula2 letak atas pinggan yg berlapik tisu.. 

dah kering baru tukar dlm pinggan lain.. so korang boleh bayangkan braper byk pinggan dia guna.. ahaha... 



nilar rupanya sotong celup tepung.. oklar not bad.. siap puji diri sendiri tak tahan...

ko nak tau ayat dia mcm maner.. tgh2 makan tu dia kata.. D bukan nak puji diri sendiri.. tapi kalau utk orang 1st time masak ni dah kira oklar nie.. *aku muka pasrah* aku iyerkan jer.. maleh nak komen.. 

No comments:

Post a Comment

Elegant Rose - Working In Background

HAKMILIK Fazila Shuhaimi
Designed by UMIESUEstudio 2014