Tuesday, August 5, 2014

Peminta Sedekah kat pasar malam

lama dah aku nak tulis pasal ni... tp mcm biasa.. mood kelaut.. sejak dah pindah ke shah alam nie memang kadang2 tu pegi jugak pasar malam.. so semalam aku pegi pasar malam.. tapi ader satu benda yg buat aku tak suka tengok kat situ.. tgk mak pangku anak sambil mintak sedekah.. 

kalau kat kl kita selalu tgk orang kaki tak ader.. tangan tak ader.. tapi kat shah alam nie aku tgk pemintak sedekah dia ramai mak2 yg ader anak kecik.. pangku anak sambil mintak sedekah..

aku tak ingat bila.. tapi ader pakcik tegur pemintak sedekah yg tgh pangku anak dia.. "ko bagi budak nie ubat batuk eh?".. terus pemintak sedekah(mak budak kecik tu) geleng2.. 

tetiba benda tu jadi mcm satu persoalan.. betul jugak aper yg pakcik tu tanya.. sebab kalau kita tgk anak2 diaorang boleh tido tgh2 panas mcm tu berjam2.. memang x aktif mcm anak orang lain.. sayu hati aku nie tgk.. x tau desakan hidup ker yg buat diaorang jadi mcm tu.. aku tak nak pk yg selebihnya.. sebabnya aku jadi takut bila tgk budak2 yg dipangku tu.. aku pegang tangan firaz kuat2.. sampai berpeluh2 tangan firaz.. hati aku ni sayu  n sebak giler .. 

aku kat rumah memang garang dgn firaz.. rotan memang ader kat rumah.. sampaikan ader orang tanya.. ko anak sorang pun rotan jugak anak ko.. ya aku rotan.. kadang2 rotan tu perlu.. tapi jgnlar rotan sampai  ko x sedar diri.. rotan utk kesedaran dia.. kat kaki.. jgnlar kuat sgt.. bg sakit skit supaya dia beringat.. sakit alar2 manja gitew... hehe.. tapi seriusly aku sekarang nie jadi cepat sensitif bila tgk firaz.. bila dah rotan or marah dia tu.. tgk muka dia mcm cembeng tetiba rasa bersalah giler.. tapi kena jugak tegas bila dgn anak.. 

setiap orang cara didikan lain2.. ada yg tak setuju dgn cara aku yg tegas dgn anak.. mungkin dari kecik aku di didik cara mcm tu n aku rasa konsep tu berkesan.. aper2 kita buat kena tau limit.. salah tetap salah.. tak ader nak back up anak mcm dia buat semua betul... 

tak yah ckp orang lain.. between aku n naim pun cara didikan lain..dia lebih pada cara lembut.. tapi kalau kadang2 tu dia marah firaz mcm aku marah. aku plak yg terasa hati..haha.. sebabnya mcm tak sesuai.. anak tu akan lebih terasa kalau dia yg marah.. kalau aku yg marah.. tak ader effect sgt pun kat firaz.. kehkekh.. sampai ader sekali tu.. aku demam.. firaz naik atas tgk aku tido. dia kejut2 aku.. aku tak bangun.. dia tanya mummy sihat ker? abg risau.. ok tetiba  rasa mcm sihat.. haha..prihatin sungguh anak aku.. pastu aku tanya.. kenaper abg risau? dia jawab... abg risau mummy tak garang mcm biasa.... ok fineeeeeeee.. kot iyer pun x yahlar jujur sgt... anak oo anak... 

No comments:

Post a Comment

Elegant Rose - Working In Background

HAKMILIK Fazila Shuhaimi
Designed by UMIESUEstudio 2014