Sunday, August 24, 2014

Rumah Felda

ok aku belek2 FB sekali ternampak gambar rumah felda lama.. gambar mcm kat bawah nie.. 


rumah ni cuma ader satu bilik jer.. hall n dapur+ tempat makan.. tak ade meja2.. bentang tikar makan atas lantai papan.. masa tu asyiklar beli tikar jer.. x nak mengalah.. mcm orang pilih sofa.. nak pilih tikar pun sama tau.. mesti selalu ikut trend tau.... tikar corak aper yg in masa tu.. jgn memain.. nak2 lagi masa raya.. lagilar berlumba2 masing2 nak corak yg baru2..  tapi yg kelakarnya orang yg jual tikar tu orang yg sama.. kitaorang panggil 'aya pisang'.. mcm maner dapat nama tak taular.. so bila pegi raya tu.. eh sama plak tikar rumah ko dgn umah aku.. kalau yg beli tu tahap murah2 skit tu.. tau dah.. rumah aku lagi up dari rumah ko.. ok tikar rumah aku lagi standard dari rumah ko.. bangga weiii....haha..

malam2 mesti sejuk giler sebab rumah kayu biasalar tak rapat.. ader ruang angin.. dahlar duduk dlm hutan.. mana tak sejuk.. memang aircond temperature 16 degree punya.. bukak jer tingkap pagi2.. kabus tebal giler sampai rumah depan pun tak nampak.. 

penah sekali cousin aku dari bandar datang tido rumah kitaorang.. pagi2 bangun dia tanya saper yg bakar sampah? asap tebal sgt sampai tak nampak jalan.. ahaha.. 

ok masa ni hidup memang susahlar.. pagi2 mak pak masing2 pegi kebun menoreh getah.. pandai2lar anak2 kat rumah nak jaga diri sendiri.. nak pegi sekolah ker aper ker.. pandai2lar sendiri.. yg ibu n ayah tau dia balik tu aku dah siap dah kemas rumah, dah siap nak pegi sekolah.. pukul beraper ko nak bangun ker aper ker dia x nak ambik tau.. dia tau kul 12.30 jer dia balik semua dah siap.. aku salam ibu n ayah terus pegi sekolah jalan kaki.. lalu kat paya tau.. redah.. siap nyanyi2 lagi dgn kengkawan nak pegi sekolah.. redah paya, bukit.. baru sampai sekolah.. kalau ikut jalan raya jauh.. kata budak kampung.. haruslar lalu2 payakan.. kehkeh..

ok masa ni.. aku asyiklar pk.. kenaperlar ibu n ayah nie susah.. jadi penoreh getah... sebabkan aku ni main badminton utk Nismilan.. so selalular kluar pegi sana sini.. aku selalu pk.. kenapelar mak pak aku tak kerja kat bandar.. aku punya tahap miskin tu sampai kalau orang tu kata mak dia kerja kerani pun aku mcm dah WOW.. hahah.. giler kan.. orang pakai keta kancil pun aku mcm.. bestnya dia ader keta.. ok boleh bayangkan tahap aku pun rendah diri tu tahap memang rendahhhhh giler.. 

tapi now baru aku tau.. sebab susah tular yg ajar aku berdikari.. aku jadi manusia.. tau erti carik duit.. erti perkataan 'menghargai'.. experience yg aku dapat tu.. nilai dia memang tak boleh nak cakap.. 

ader satu kali tu kakak aku cakap.. masa tu kitaorang pegi jalan2.. 

kakak aku: dik.. tak sangkakan kita boleh pegi jalan2 mcm nie.. aku ingat lagi masa aku darjah 5.. aku dapat anugerah pelajar cemerlang tapi aku tak ader kasut nak pakai naik atas pentas.. aku pakai selipar jepun..aku malu giler dik.. sampai aku pk.. kenaperlar keluarga aku miskin.. 

aku: susah dulu yg buat kita dapat rasa semua nie lea.. semangat nak belajar pandai2.. niat tak nak jadi mcm ibu n ayah.. aper yg kita lalui utk sampai ke tahap ni memang pengalaman yg tak boleh nak jual beli.. pengalaman yg ajar aku byk benda sampai aku tak boleh lupa asal usul aku.. pengalaman yg selalu jadi peringatan supaya kita x lupa diri.. aku ambik dari sudut +ve semua pengalaman yg aku dapat..

seriusly aku memang sebak masa akak aku cakap pasal dia pakai selipar jepun tu.. aku pun bila teringatkan pengalaman yg aku lalui utk sampai ke tahap sekarang nie.. tetiba jadi sebak.. 

tapiiiiiiii.. nasib baik masa kakak aku cakap tu atas bot river cruise melaka tu.. kan bising bunyik enjin dia.. so tak dgrlar suara aku yg sebak n tak nampak mata aku bergenang.... nasib dapat maintain tabah gitewww...

kalau nak citer pengalaman memang tak habis.. ader 2 benda besar yg jadi dlm hidup aku sampai sekarang aku takkan lupa..tp tu citer later2 k.. 

No comments:

Post a Comment

Elegant Rose - Working In Background

HAKMILIK Fazila Shuhaimi
Designed by UMIESUEstudio 2014