Thursday, August 18, 2011

Citer Pasal Mak..

Kawan aku ader bagi citer pasal "Mana Mak.." kalau nak baca citer pasal "Mana Mak" nie.. korang pegi baca kat blog nie.. http://chitamanis.blogspot.com/.. Kak eda nie dia ader post citer "Mana Mak" nie..

Bila aku baca citer nie.. teringat mak cik dekat kg aku.. umah mak cik nie selang beberaper umah dari umah aku.. masa aku balik kg haritu.. petang hari sampai tu aku bawak firaz jalan2.. pastu nampak makcik nie duduk mencangkung depan pasu bunga umah dia..

aku singgah kejap.. sajer bertegur sapa.. lama dah tak balik.. kang orang kampung cakap sombong plak..

biasalar tanya.. makcik sihat ker.. borak2 biasa .. dia pun tanya aku duduk mana... bukak puasa slalu kat mana.. mcm2lar.. sampailar bab dia tanya aku balik KL bila.. aku cakaplar aku cuti 5 hari.. sajer nak bukak puasa dgn ibu kat umah.. pastu dia tanya.. akak aku balik ker.. aku cakap.. balik jugak.. abang jer tak dapat balik.. sebab bini dia dlm pantang..

tetiba makcik tu cakap.. anak dia pun janji nak balik tapi tak balik... sedih aku dgr.. husband dia baru jer meninggal awal tahun haritu.. so tinggal dia sorang jerlar kat umah... umah plak besar.. ader 5 bilik.. tinggal sorang2.. kesian aku tgk dia.. duduk depan umah cakap dgn bunga..

balik tu aku citer dgn ibu aku.. ckp kesian tgk makcik tu...

ibu aku cakap minggu lepas pun mcm tu.. anak dia yg bongsu janji nak balik masa mula2 puasa tu.. anak bongsu dia nie duduk kat johor.. jadi lecturer.. umur dah 30 tahun dah...

Kita start puasakan hari isnin.. Johor plak cuti 1st puasa tu.. agaknya tular sebab anak dia nak balik kot.. tapi yg sedihnya anak dia sampai kul 9 malam hari ahad tu.. kesian orang tua tu tertunggu2.. aperlar salahnya balik hari sabtu temankan mak ko kat umah.. dahlar mak ko tinggal sorang2.. kesian orang tua tu.. nak kata balik umah mak mertua.. suami dia anak yatim piatu.. hmm.. aku pun tak sure naper anak dia balik lambat sgt.. tapi nie bukan kali pertama.. dah byk kali dah... anak2 dia kalau balik.. semua ikut time masing2.. slalu malam baru sampai.. esok tu dah balik...

masa arwah suami makcik nie hidup lagi.. masa tu kalau dgr jer cucu sakit.. anak dia cal suruh datang.. time2 tu jugak dia pegi.. ader sekali tu.. kul 2 pagi pegi umah anak dia sebab cucu demam..

korang tau jerlar aku kan duduk kampung... so jalan nak kluar tu memang gelap.. kiri kanan getah n kelapa sawit jer.. kitaorang satu family kalau dah lepas kul 9 malam memang tak berani nak kluar dah dari situ.. 1st takut kat hantu.. tapi yg lagi takut.. orang merompak.. orang merompak nie... diaorang naik 2-3 keta.. pastu tahan keta kita.. eeee.. takut... tapi makcik n arwah suami dia nie.. tak pk dah selamat ker tak.. kluar jugak malam2 tu sebab nk tgk cucu punya pasal...

aku tak taular aper perasaan anak2 dia.. kalaular anak2 dia bleh tgk.. mcm maner mak dia tunggu kat depan umah.. duduk sorang2 tunggu anak2 balik.. aper perasaaan anak2 dia eh??? kesian orang tua tu... duduk sorang2.. nak2 plak bulan puasa nie.. buka puasa sorang2 jer.. mesti sedih orang tua tu..

harap2 kita dijauhkanlar jadi mcm tu.. mintak2 tuhan beri kesedaran kat anak2 dia... amin..

No comments:

Post a Comment

Elegant Rose - Working In Background

HAKMILIK Fazila Shuhaimi
Designed by UMIESUEstudio 2014